Laatste wijziging

7 maart 2024

Categorie

WordPress

Deel dit artikel

Gerelateerd

  • WP Booking Calendar

  • Inloggen in WordPress

  • Wachtwoord opnieuw instellen

  • WordPress, Thema & Plugin updaten

WP Booking Calendar

De plug-in “WP Booking Calendar” maakt het eenvoudig om afspraken te boeken of accommodaties zoals vakantiewoningen of kamers te reserveren via uw website. Deze handleiding biedt een gedetailleerde rondleiding langs alle functies en mogelijkheden van de WP Booking Calendar.

Waarvoor wordt WP Booking Calendar gebruikt?

De WP Booking Calendar biedt een eenvoudige manier om afspraken te maken via uw website, zowel voor langere periodes als voor dagelijkse afspraken. Deze plug-in is vooral handig voor diverse bedrijven die werken op afspraak, waaronder:

  • Kappers
  • Schoonheidssalons
  • Massagepraktijken
  • Personal Trainers
  • Vakantiewoningen
  • Vakantieparken
  • Bed & Breakfasts

Dit is slechts een kleine selectie van mogelijke toepassingen. Als jouw bedrijf werkt met reserveringen of tijdsloten, kan deze plug-in een waardevolle toevoeging zijn aan de website van jouw bedrijf.

Boekingen beheren

Stap 1


Om de boekingen en reserveringen te beheren, moet je eerst inloggen op het WordPress-dashboard. Als je niet weet hoe je moet inloggen, kun je hier klikken voor de handleiding “Inloggen in WordPress”.

Stap 2

Zodra je bent ingelogd klik je in het WordPress-dashboard op “Booking Calendar”.

Stap 3

Je wordt nu doorgestuurd naar de pagina waar je alle reserveringen kunt bekijken en nieuwe reserveringen binnenkomen.

We zullen enkele belangrijke functies toelichten:

Verander gewenste sorteervolgorde: Kies ‘Datum’ voor chronologische volgorde of ‘Naam’ voor alfabetische volgorde.
De kostprijs van de reservering/afspraak/boeking. Deze functie is onderdeel van de betaalmodule en is optioneel en wordt op basis van jouw wensen ingebouwd in de website.
Indien de klant nog niet heeft betaald, bijvoorbeeld doordat ze na het boeken de pagina hebben weggeklikt, kun je met deze knop een e-mail sturen met het verzoek om alsnog te betalen. Deze functie is onderdeel van de betaalmodule en is optioneel en wordt op basis van jouw wensen ingebouwd in de website.
Indien een klant niet via het systeem betaalt – bijvoorbeeld contant of per bankoverschrijving – kun je met deze knop de betaalstatus wijzigen naar “Betaald” of “In behandeling”. Deze functie is onderdeel van de betaalmodule en is optioneel en wordt op basis van jouw wensen ingebouwd in de website.
Een boeking/afspraak bewerken.
Een boeking/afspraak dupliceren.
Een boeking/afspraak printen.
Updates betreft de reservering.
Een reservering/afspraak afwijzen en verplaatsen naar de prullenbak.
Om een reservering/afspraak op “in behandeling” te zetten.
Vink een reservering/afspraak aan om vervolgens op ”Accepteren” te klikken. Afhankelijk van de instellingen worden reserveringen/afspraken automatisch geaccepteerd zodra een betaling binnen is. Dit is onderdeel van de betaalmodule en is optioneel en wordt op basis van jouw wensen ingebouwd in de website. Anders dient een reservering/afspraak handmatig geaccepteerd te worden.

Dit is hoe je reserveringen/afspraken kunt beheren in jouw WordPress-website met WP Booking Calendar.

Automatische e-mails aanpassen

Bij verschillende acties, zoals een afgeronde boeking, een afgewezen boeking of een betalingsverzoek, worden automatisch e-mails verstuurd. Je kunt de inhoud van deze e-mails aanpassen naar wens, bijvoorbeeld door extra informatie toe te voegen die relevant is voor de ontvanger, zoals het adres waar jouw klanten verwacht worden. Hier volgt een stapsgewijze handleiding om de inhoud van de automatische e-mails aan te passen.

Stap 1

Kies in het WordPress-dashboard voor “Booking Calendar” en vervolgens voor “Instellingen”.

Stap 2

Kies vervolgens voor ”Emails”.

Hier vind je verschillende soorten e-mails:

Nieuw (beheerder)De mail die jij ontvangt zodra iemand een nieuwe reservering/afspraak inplant.
Nieuw (Klant)De mail die de klant ontvangt zodra deze een nieuwe reservering/afspraak inplant.
In behandelingDe mail die de klant ontvangt zodra de reservering/afspraak in behandeling is genomen.
GeaccepteerdDe mail die de klant ontvangt zodra de reservering/afspraak is geaccepteerd.
BewerktDe mail die de klant ontvangt zodra de reservering/afspraak is bewerkt.
Prullenbak/AfwijzenDe mail die de klant ontvangt zodra de reservering/afspraak is afgewezen.
VerwijderdDe mail die de klant ontvangt zodra de reservering/afspraak is verwijderd.
BetalingsverzoekDe mail die de klant ontvangt zodra de reservering/afspraak nog betaald dient te worden.

Stap 3

In ons voorbeeld gaan we de mail aanpassen die jij als beheerder ontvangt zodra een klant een nieuwe reservering/afspraak plaatst.

Je hebt hier bij verschillende opties die je kunt wijzigen:

Aan – E-mailadresHet e-mailadres waarop jij onderstaande mail wilt ontvangen.
Aan – TitelWelke naam weergegeven dient te worden.
Van – E-mailadresHet e-mailadres waarvandaan je de e-mail wilt versturen, is doorgaans het belangrijkste e-mailadres van jouw bedrijf, bijvoorbeeld info@bedrijfsnaam.com.
Van – TitelWelke naam weergegeven dient te worden.
OnderwerpDe onderwerp van de mail
InhoudDe inhoud van de mail

Deze gegevens kunnen gewijzigd worden.

Stap 4

Belangrijk: Vergeet niet om na het wijzigen van een e-mail op de knop ”Wijzigingen opslaan” te klikken!

Tom Arkes en Mieke Leemans zijn in overleg.
Mieke Leemans en Jordy Blanken hebben samen een overleg om resultaten door te nemen.
Amber Kamphuis is aan het bellen met een klant.

Kom je er niet uit? We staan
voor je klaar om jou te helpen!

Vul het onderstaande formulier in.

Kom je er niet uit? We staan
voor je klaar

om jou te helpen!

Vul het onderstaande formulier in.